Sunday 22 September 2013

PERANGI SYIAH LAKNATULLAH~!!


Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 
Alhamdulillah bersyukur kehadrat illahi kerana ALLAH mengizinkan lagi untuk ana berkongsi di Terata Al-Hayaah Pencinta Illahi :). Hari ana ingin berkongsi sedikit sebanyak Identity SYIAH yang sebenar yang semakin hari semakin membahayakan bukan sahaja di MALAYSIA tetapi SELURUH NEGARA.

Kenapa ana terdetik nak kongsi Topik SYIAH ni??? 
sebabnya Alhamdulillah ALLAH mempermudahkan ana untuk hadir 2 Kuliah Ilmiah berkenaan SYIAH yang di bentang oleh Alfadil Ustaz Abdullah Din dan Alfadil Ustaz Ahmad Nasim B. Abdul Rauf... sangat betuah LABUAN dengan kehadiran mereka kerana mereka merungkaikan SYIAH dengan lebih jelas.... TAHNIAH kepada yang HADIR sepanjang Majlis Ilmu Kedua-dua Ustaz ini..

*****
kita mulakan perbincangan dengan merungkai maksud SYIAH dari segi bahasa dan istilah.

Menurut etimologi (lughah) Bahasa Arab,Syiah (شيعة) bermaksud : Pengikut dan pembela seseorang.[1]

Adapun mengikut terminologi (istilah) syariat Islam : Mereka yang berpendapat bahawa Saidina Ali bin Abi Thalib lebih berhak untuk memegang tampuk pemerintahan dan lebih utama daripada sahabat-sahabat lain.[2]

Adapun mengikut terminologi (istilah) syariat Islam : Mereka yang berpendapat bahawa Saidina Ali bin Abi Thalib lebih berhak untuk memegang tampuk pemerintahan dan lebih utama daripada sahabat-sahabat lain.[2]

Asalnya, Syiah terpecah daripada Islam disebabkan persoalan Siasah (Politik). Begitulah juga dengan firqah Khawarij[3], namun ketika peristiwa kematian Sayyidina Hussin bin Ali di Karbala[4], pengaruh Syiah makin meluas lalu dikenali sebagai satu fahaman dan mazhab aqidah.

Oleh itu, pelbagai fahaman dan fatwa ganjil daripada Syiah yang dikeluarkan sehingga membawa kepada percanggahan dalam masalah aqidah (pegangan) dan pelbagai masalah fiqh.Asalnya mereka ingin mempertahankan Ahli Bait Rasulullah s.a.w. namun semangat kecintaan tersebut telah diseleweng oleh beberapa ideologi sesat yang telah dibawa masuk.

*****

Antara pendapat ulama’ menyatakan, pengasas utama Syiah adalah Abdullah bin Saba’[5] yang berpura-pura menganut Islam semata-mata menjadi duri dalam daging umat Islam.Ini disokong oleh kebanyakan ulama’ Sunni dan Syiah sendiri kerana antara puak-puak Syiah ada yang dinisbahkan kepada namanya iaitu puak “al-Sabaiah” (السبائية).

Satu peristiwa terjadi ketika Abdullah bin Saba’ pernah sekali berjumpa dengan Saidina Ali bin Abi Thalib :“Kamulah (Ali) kamulah (Tuhan) , lalu diulang-ulang beberapa kali, maka Saidina Ali berkata : Celakalah kamu (dengan perkataanmu itu), Saidina Ali bertanya : Siapakah aku yang sebenarnya? Lalu Abdullah bin Saba’ berkata lagi : Kamulah Allah !!! ”.[6]

Disebabkan perkataan tersebut, maka Saidina Ali telah memerintahkan menterinya untuk membakar golongan Syiah Saba’iah tersebut[7].  Syiah selepas zaman Saidina Ali berpecah kepada empat kumpulan yang terbesar yang akan dinyatakan nanti.

Syiah pada zaman sekarang yang dianggap benar-benar mu’tadil adalah Zaidiah[8].Adapun Imamiah Isna ‘Asyar, ulamak khilaf. Kebanyakan daripada para syeikh Al-Azhar mengambil pendekatan yang wasatiah (pertengahan) mengatakan mereka dikalangan mu’tadil (masih boleh diajak berbincang dalam proses taqrib).

Antara ulama' yang berpendapat sedemikian seperti Syeikhul Azhar Mahmud Shaltut, Mufti Mesir Syeikh Nuruddin Ali Jumaat, Syeikh ‘Atiah Saqar, Syeikh Yusoff al-Qardhawi, Syeikh Ibrahim al-Bayumi dan lain-lain. 

Namun ada juga pendapat yang lebih keras mengatakan Imamiah Isna ‘Asyar ini telah keluar daripada Islam kerana sampai kelampauan mereka kepada sahabat-sahabat Nabi, berpegang kepada pentahrifan(ditokok tambah) Quran, merendahkan martabat Rasul, menolak dan tidak berhujjah dengan sebahagian besar hadith-hadith sahih melainkan yang selari dengan aqidah mereka, mempercayai imam mereka maksum sebagaimana Rasulullah, menyangka imam mereka belum wafat lalu diangkat oleh Tuhan dan akan diturunkan sebagai Imam Mahdi kelak, imam mereka mengetahui perkara-perkara ghaib dan lain-lain.

Pendapat kedua ini kebanyakannya dipegang oleh ulama-ulama yang berfahaman Salafi antaranya Ibn Taimiyyah, ibn Qayyim al-Jauzi, Abdullah bin Abd Wahab, Mufti Saudi Syeikh Muhammad bin Ibrahim, Syeikh al-Bani dan lain-lain[9].

*****
12 IMAM-IMAM SYIAH

12 Imam-Imam Syiah

1. Imamiah (الإمامية): Dikenali dengan Imamiah kerana menjadikan persoalan Imamah (melantik dan beriman kepada mereka) sebagai perkara Usul dalam agama yang wajib dipercayai. Ianya merupakan puak yang paling utama dalam Syiah.

Dinamakan juga sebagai al-Rafidah (الرافضة) kerana “ingkar dan menolak” kelayakan Abu Bakar, Umar dan Uthman sebagai Khalifah selepas kewafatan Rasulullah s.a.w.

Ianya dipanggil juga dengan nama Isna ‘Asyariah (اثنى عشرية) kerana berpendapat bahawa 12 daripada imam-imam mereka maksum[12] sebagaimana Nabi Muhammad s.a.w. (dijaga daripada melakukan dosa, lalai, lupa, tersalah dengan sengaja ataupun tidak sengaja).

  1. Ali bin Abi Thalib (600–661), juga dikenal dengan Amirul Mukminin
  2. Hasan bin Ali (625–669), juga dikenal dengan Hasan al-Mujtaba
  3. Husain bin Ali (626–680), juga dikenal dengan Husain asy-Syahid
  4. Ali bin Husain (658–713), juga dikenal dengan Ali Zainal Abidin
  5. Muhammad bin Ali (676–743), juga dikenal dengan Muhammad al-Baqir
  6. Ja’far bin Muhammad (703–765), juga dikenal dengan Ja’far ash-Shadiq
  7. Musa bin Jafar (745–799), juga dikenal dengan Musa al-Kadzim
  8. Ali bin Musa (765–818), juga dikenal dengan Ali ar-Ridha
  9. Muhammad bin Ali (810–835), juga dikenal dengan Muhammad al-Jawad atau Muhammad at-Taqi
  10. Ali bin Muhamad (827–868), juga dikenal dengan Ali al-Hadi
  11. Hasan bin Ali (846–874), juga dikenal dengan Hasan al-Asykari
  12. Muhammad bin Hasan (868— ghaib), juga dikenal dengan Muhammad al-Mahdi
**Tidak ada masalah dengan Imam 12 Syiah ini kerana kesemuanya keturunan Rasulullah @ Ahlul Bait. Cuma Ahli Sunnah Wal Jamaah tidak suka pendekatan Syiah yang terlalu mengagongkan Imam-Imam mereka.

*****
RUKUN SYIAH


  1. Solat
  2. Zakat
  3. Haji
  4. Puasa
  5. Wilayah
sekalipun peganut Syiah mengamalkan solat,Zakat, Haji, Puasa tetapi mereka tidak beriman kepada Wilayah..maka pada mereka ia adalah sia-sia. kepercayaan kepada Wilayah sebagaimana kita percaya kepada ALLAH... ALLAHUAKHBAR SESATKAN??!!

Wilayah ini adalah beriman kepada 12 imam-imam syiah dan ahlul bait.

*****
BAHAYANYA SYIAH
1. kepada Aqidah
-memegang 5 rukun diatas. dan berangapan bahawa Wilayah adalah yang utama tanpa wilayah ibadah-ibadah yang lain tak akan bererti.

-wajib taat kepada imamiah / ahlul bait

-mengkafirkan umat islam


2. kepada syariat
- kelebihan yang sangat besar menziarahi Imam-Imam iaitu menunaikan Haji di Korbala.
-menziarahi 1kubur sama dengan 20kali naik haji

3. Kawen Mu'tah (Nikah Gantung)
amalan yang paling baik. berangapan jika kawen mu'tah dihapuskan dosa. 
jika melakukan banyak kali akan terhapus semua dosa besar

4. akhlak iaitu menghalalkan Taqiyyah
menghalalkan bohong, nifak, hipokrit dalam semua perkara.
bermaksud "menghalalkan pembohongan mengharamkan kejujuran dan ketulusan"

*****

sangup menyeksa diri demi Syiah.
kalimah Syahadah Syiah

Ketua Syiah Kedah

Makam tempat SYIAH Tawaf. INI bukan MASJID
kain kafan syiah tertulis 12 nama imam mereka dan doa-doa yang dikatakan dibeli di Iran
Cara Solat Syiah

*****
Sebenarnya ramai juga orang Arab menjadi Syiah tetapi Syiah lebih difokuskan di Iran (Parsi). Oleh kerana bangsa Parsi adalah bangsa penakluk yang pernah menyerang Eropah dan dulu superpower maka Syiah mempunyai kekuatan.

Revolusi Islam Iran pada 1979 menambah lagi kekuatan Syiah. Ditambah lagi sikap Iran suka melawan US maka nampak Syiah ada kredibiliti hingga sampai ke Ahmadnejad. 

Realiti politiknya banyak negara Sunni di Utara Afrika dan Timur Tengah hancur politik berkecamuk berperang sama sendiri tidak kira campur tangan luar hakikatnya Syiah mahu pengaruh.

US serba salah mahu menyokong Sunni atau Syiah. Gamenya mahu Sunni dan Syiah sentiasa berbalah dan berperang kerana Islam akan menjadi lemah.

*****
BUKTI SYIAH DITOLAK OLEH AHLI SUNNAH WALJAMAAH

Ulamak ilmu jarh wa ta'dil (penilaian keadilan perawi hadith) telah bersetuju secara keseluruhannya bahawa fenomena pembohongan di kalangan syiah adalah lebih menonjol dan ketara berbanding dengan kelompok-kelompok yang lain. Kitab-kitab ilmu jarh wa ta'dil yang masyhur seperti kitab-kitab Imam Bukhari, Ibnu 'Adi, Ibnu Mu'ien, Ad-Daruquthni dan lain-lain penulisan mereka yang berikhtisaskan hal ehwal sanad periwayatan, secara nyata membuat kesimpulan bahawa, pembohongan oleh syiah adalah yang paling banyak di kalangan ahli qiblat. Bahkan muncul pepatah yang berbunyi 'lebih pembohong dari rafidhi (syiah)' sebagai mengisyaratkan kepada betapa seseorang itu sangat kuat berdusta.



Sebagai contoh, Abu Muawiyah Ad-Dharir Al-Kufi berkata, aku telah mendengar Al-A'masy menyebut, "...aku telah menemui orang ramai dan tidaklah mereka menamakan syiah itu melainkan sebagai para pendusta." (lihat : Minhaj As-Sunnah oleh Ibnu Taimiyah juzuk 1 ms. 16). Al-Khatib Al-Baghdadi juga pernah meriwayatkan dengan sanad kepada Ibnu Al-Mubarak, beliau berkata, "Abu 'Ismah telah bertanya kepada Abu Hanifah : daripada siapakah kamu memerintahkan aku supaya mendengar (untuk mengambil dan meriwayatkan hadith)?" Abu Hanifah menjawab, "Daripada setiap mereka yang adil pada hawa nafsunya melainkan syiah, kerana sesungguhnya usul aqidah mereka adalah menghukum sesat para sahabat Muhammad SAW". (lihat : Al-Kifayah fi 'Ilmi Ar-Riwayah oleh Al-Khatib Al-Baghdadi ms. 203).


Bahkan Hamad bin Salamah telah berkata, "telah berkata syeikh mereka (syiah) bahawa: Sesungguhnya jika kami berkumpul, kami akan memperelokkan satu-satu riwayat dan kemudian kami jadikan ia sebagai hadith!" (lihat: Minhaj As-Sunnah oleh Ibnu Taimiyah juzuk 1 ms. 16). Selain itu, Yunus bin Abdul A'la telah berkata, "Asyhab telah berkata: Imam Malik telah ditanya pendapatnya mengenai syiah rafidhah". Imam Malik menjawab, "janganlah kamu bercakap dengan mereka dan jangan meriwayatkan apa-apa dari mereka. Sesungguhnya mereka itu adalah pendusta." (lihat: Al-Muntaqa oleh Adz-Dzahabi, ms. 21). Harmalah juga pernah bekata, "aku mendengar Imam Asy-Syafie berkata: aku tidak pernah melihat seseorang membuat kesaksian palsu selain daripada syiah ar-rafidhah". (lihat : Al-Kifayah fi 'Ilmi Ar-Riwayah oleh Al-Khatib Al-Baghdadi ms. 202).


Lebih jauh daripada itu, syiah telah menjadikan pendustaan sebagai syiar mereka lalu diimejkan jenayah itu dengan imej keagamaan dengan menamakannya sebagai 'Taqiyyah'. Misalnya mereka berkata, "Tiada iman bagi sesiapa yang tidak bertaqiyyah" Kalam ini mereka nisbahkan kepada Muhammad Al-Baqir sebagai pengkhianatan dan pencelaan ke atas Al-Baqir. (lihat: Al-Kafi fil Usul oleh Al-Kulaini, bab At-Taqiyyah juzuk 2 ms. 19).

*****
setakat ini sahajalah perkongsian ana berkenaan syiah..sebenarnya banyak perlu dirungkaikan. tetapi perlu mencari bahan bacaan sedikit untuk menyambungnya..
 In Sya ALLAH... Semoga perkongsian sedikit ini mampu membuka mata kita... malah ini hanya baru 10% yang dirungkaikan berkenaan SYIAH. hakikatnya banyak lagi yang kita perlu ketahui tentang penipuan-penipuan syiah terhadap Sejarah Islam kita. yang mereka cuba tokok tambahkan agar kita sesat dan terpedaya. Wahai Sahabat seagama Ku terutama yang di MALAYSIA Khususnya Student-student Universiti yang menjadi fokus utama gologan Syiah untk menghasut masuk ke agama mereka. Ketahuilah Bahawa SYIAH adalah KAFIR!! SESAT!! berhati-hatilah tambahkan lagi ilmu dan ilmu bekenaan sejarah ISLAM khususnya agar kamu tidak mudah terpedaya.

******


RUJUKAN : 

[1] Kamus Lisanul Arab karangan ibn Manzur
[2] Kitab al-Milal wal Nihal karangan Imam al-Syahrastani : m/s 146
[3]Khawarij adalah firqah yang pertama keluar daripada Islam pada tahun 36 Hijrah selepas peristiwa peperangan Siffin antara Saidina Ali bin Abi Thalib dengan Saidina Mu’awiah.
[4]Peristiwa ini terjadi pada 10 Muharram 61 Hijrah di Karbala, Iraq. Setiap tahun mereka akan mengadakan perayaan bagi memperingati kematiannya dengan memukul-mukul anggota tubuh dengan benda tajam.
[5]Abdullah bin Saba’ adalah seorang Yahudi Yaman. Dikenali ketika itu dengan panggilan Ibn Sauda’.
[6] Kitab Mujmal ‘Aqaiedul Syiah karangan Syeikh Mamduh al-Harabi : ms 12
[7] Kitab al-Farqu bainal Firaq karangan Syeikh Abdul Qahir al-Baghdadi : m/s 25
[8]Disisi pendapat jumhur ulama’ mengatakan mereka dikalangan yang mu’tadil.
[9] Kitab Mujmal Aqa’ied al-Syiah karangan Syeikh Mamduh al-Harabi : m/s 173
http://www.manhal.pmram.org/2012/03/ringkasan-sejarah-dan-fahaman-syiah.html

Sekian Wallahualam...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...