Saturday 7 July 2012

Mohon Maaf

Assalammualaikum....


kita perlu menjaga 2hubungan dalam kehidupan

Hubungan antara Manusia dengan Penciptanya (wajib)
Hubungan antara Manusia dengan Manusia (saudara seagamanya)

Teringat kesah-kesah Rasulullah yang sentiasa dikeji,dicercar,dibenci dan sebagainya...tetapi beliau sentiasa tenang dalam menghadapi segala rintangan tersebut dan sentiasa memaafkan sesiapa sahaja yang bebuat tidak baik padanya.

saya teringat 1kesah Rasulullah SAW tidak ada dendam walaupun disakiti hatinya. beliau cuba utk menyebarkan dakwahnya ke bani thafiq yang mempunyai bilangan penduduk yang ramai dia Hijaz selain daripada di Kota Makkah. semasa baginda menyampaikan dakwahnya bukan sahaja mereka enggan mendengar malah Rasulullah dilayan dengan cara yang kasar dan langsung tidak mauhu menghormati sesama manusia. apabila beliau merasa beliau tidak berjaya mempengaruhi bani tahfiq beliaupun meniggalkan tempat itu dan berdoa kepada Allah disesuatu tempat. dan Allah menghantar malaikat jibril utk memberi bantuan bahawa Allah menguntuskan Jibril utk membantu beliau memberi bencana. Tetapi sifat mulia beliau rasa simpati dgn kaum tersebut dan memohon agar tidak diberi bencana kepada kaumtersebut dengan andaian mungkin satu hari nnt anak dan cucu mereka akan menyembah Allah.

Mulia sungguh Rasulullah selain menjaga hubungannya dengan Allah dia sgt2 menjaga hubunganny dengan manusia yang lain.mungkin kita tak semudah itu untuk mengikut sifat-sifat Rasulullah. Tetapi semalam membuatkan saya merindui Rasulullah, dan Allah berharap Rasulullah dapat membantu selesaikan masalah saya ini T___T dengan memohon pertolongan daripada Allah kerana doanya yang sangat dimuliakan oleh Allah.

Sekian.
Wasalam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...